Reîntoarcerea la grădiniță sau la școală, în contextul pandemiei. Cum facem să avem copii sănătoși

Reîntoarcerea la grădiniță sau școală, în contextul pandemiei. Cum facem să avem copii sănătoși

Copilul meu mare va începe clasa a șasea în curand, iar mijlociul ultimul an de grădiniță. Am mai multe emoții și semne de întrebare decât am avut vreodată, pentru că este un an special. Nu știm cum va fi școala reală în pandemie, până acum am experimentat-o doar pe cea online. Mă rog, cred că cel mai bun lucru pe care îl putem face este este să ne menținem calmi și cât mai bine informați, astfel încât să putem acționa responsabil. Tocmai pentru o informare corectă, am apelat la sfaturile medicului pediatru Roxana Hristianovici, care explică pe înțelesul tuturor câteva lucruri esențiale pentru părinții ai căror copii revin în colectivitate.

Redau în contiuare întrebările mele, urmate de răspunsurile medicului, fix așa cum le-am primit.

Cum ne pregătim copiii pentru intrarea în colectivitate, din punct de vedere medical și ce diferă acum, în contextul pandemiei?

Clar este un an special și, pe lângă cumpărarea de uniforme și rechizite, părintele trebuie să discute cu copilul și despre măsurile speciale care se iau în contextul pandemiei.

Discuția ar trebui să se poarte având în vedere vârsta copilului. Într-un fel vom pregăti un copil de grădiniță sau de clase primare și în alt fel vom discuta cu un adolescent.

Ce îi spunem copilului mic

La copilul mic, vom folosi propoziții scurte, în care vom prezența situația ca pe o normalitate a acestei perioade:

  • Vor fi niște reguli noi.
  • Va fi nevoie să porți o mască.
  • Nu vei îmbrățișa colegii.

Vom face acasă exerciții de purtat masca, vom arata cum trebuie poziționată corect, cum o scoatem și unde o aruncăm.

Exersăm spălatul corect și riguros al mâinilor. Exercițiile sunt importante pentru a normaliza situația, pentru a reduce anxietatea.

Nu cred că trebuie să încărcăm, totuși, copiii mici cu responsabilități greu de dus. NU le spunem: “Dacă nu te speli pe mâini, vom face Covid și vom ajunge la spital!”, “Dacă nu stai la distanță de colegi, te îmbolnăvești grav!”.

Adultul este cel care trebuie să se asigure că regulile sunt respectate. Responsabilitatea că se poartă masca, că există o distanțare socială, că există o igienă riguroasă este a adultului de la clasă, atunci când vorbim despre copiii din clasele primare sau grădiniță.

Ce îi spunem adolescentului

Când vorbim despre adolescenți, situația se schimbă. Ei sunt capabili să înțeleagă gravitatea situației și consecințele nerespectării regulilor impuse. Cred că este important să le răspundem la întrebări, iar acolo unde nu știm răspunsul să căutăm împreună. Sinceritatea este cheia, fără amenințări, fără forțare. Este ceva cu care nu ne-am mai întâlnit, este nou și este normal să ne creeze discomfort.

În plus, părintele își cunoaște cel mai bine copilul. Dacă vorbim despre un copil cu fond anxios, vom acorda o atenție sporită în a valida emoția. Acolo unde  părintele se simte copleșit, poate, la rândul lui, să ceară ajutor de specialitate.

Ce le explicăm copiilor să facă, în timpul în care sunt la școală, pentru a evita îmbolnăvirile?

Să respecte regulile! Așa cum există reguli de siguranță precum: nu alergam prin clasa, nu ne urcăm pe bănci, acum avem în plus și regulile ce țin de pandemie.

Sunt sigură că ele vor fie anunțate la școală și repetate constant de către profesori, însă nu strică se le repetăm și noi acasă. Eu aș vrea, în plus, să ne asigurăm că masca de unică folosință nu este purtată și după ce s-a umezit. Atunci când copilul vorbește, face activitate fizică, ea se poate umezi destul de repede și trebuie schimbată. Masca de unică folosință nu trebuie reutilizată!

Ce măsuri/reguli de igienă credeți că ar trebui respectate în instituțiile de învățământ, astfel încât să minimizăm riscul îmbolnăvirilor?

Sunt măsurile care s-au anunțat:

  • distanțarea socială prin reducerea numărului de elevi la clasa,
  • evitarea schimbărilor dintr-o sala de clasa în altă,
  • evitarea interacțiunii între copiii de la clase diferite,
  • igienizarea corespunzătoare a sălilor.

În plus, trebuie să existe o bună comunicare între părinți și școală. Atunci când un copil lipsește, școala ar trebui să contacteze familia, pentru a vedea exact motivele. Atunci când profesorul observă semne de boală la un elev, acesta ar trebui izolat, iar familia va fi chemată să preia copilul și, automat, să fie evaluat medical.

Cum procedăm când avem bebeluș acasă, iar fratele mai mare/frații mai mari merg zilnic în colectivitate? Ce reguli de igienă e musai să respectăm în familie?

Cred că este esențial că fratele/frații mai mari să fie în colectivitate. Nu putem să izolăm copiii, să ii privăm de interacțiunea că alți copii (clar interatiune care să respecte regulile de distanțare!). Nu le putem anula dreptul la educație. Regulile de igienă trebuie respectate! Masca purtată la școală nu trebuie să ajungă acasă pusă pe masă, igienizarea mâinilor va fi o prioritate, la fel și schimbarea hainelor.

Știm că în cazul copiilor, formele de Covid nu sunt cele mai grave, însă situația se schimbă dacă se suprapun mai multe infecții. Vom încerca să protejăm copiii și de restul infecțiilor. Aș atrage atenția asuspra importanței vaccinării antigripale în acest sezon, respectarea schemei naționale de vaccinare, atât pentru sugar cât și pentru copilul mai mare.

Cum reacționam la primele semne de boală din partea copiilor? Ce facem dacă au febra?

Copilul trebuie izolat la domiciliu, de la primele semne de boală, chiar dacă vorbim despre simptome care par ușoare și care în anii trecuți nu ne speriau, precum o  tuse rară sau câțiva mucisori. Medicul de familie trebuie anunțat despre aceste simptome și, de asemenea, unitatea de învățământ va fi anunțată. Copilul ar trebui să rămână acasă și dacă un membru al familiei prezintă simptome de boală.

Febra va fi tratată cu antipiretice precum paracetamol, dozat corespunzător, având în vedere greutatea și vârstă copilului. Paracetamolul este antitermicul de prima intenție, este bine tolerat de stomac și, pe lângă faptul că reduce febra, calmează și durerea pe care copilul o poate resimți.

Concluzii

Ce-ar fi de reținut din tot, contează să vorbim mult cu copiii noștri și pe înțelesul lor, fără a-i speria sau a pune presiune pe ei. Contează să știe, să înțeleagă și să respecte noile reguli, iar pentru a normaliza situația și a reduce anxietatea, este important să exersăm cu ei purtatul corect al măștii și spălatul corect pe mâini. Adolescentului îi vom răspunde sincer la toate întrebările, iar acolo unde ne simțim depășiți de situație, vom cere ajutor de specialitate la rândul nostru.

Copiii trebuie să se întoarcă în instituțiile de învățământ, nu-i putem ține veșnic acasă și nu le putem anula dreptul la educație, dar regulile de igienă să fie sfinte! Mai ales atunci când există în familie frați mai mici care stau acasă, în vreme ce alții merg în colectivitate.

Să nu uităm de buna comunicare între familie și instituția de învățământ și de izolarea copilului acasă, încă de la primele semne de boală, astfel încât lucrurile să poată fi gestionate încă din fașă.

Una peste alta, nu putem trăi de acum înainte într-un glob de sticlă, dar nici fără a conștientiza faptul că viața, așa cum o știam noi, nu mai există. Revin la nevoia de informare corectă și de comportament responsabil, pentru binele tuturor. Sănătate multă și-om trece cu bine peste toate!

Articole pe aceeasi tema

1 Comment

  • Rodica
    10/09/2020 at 1:48 am

    Buna! Cate intrebari am si eu! Ce sa zic astea vremuri traim, dar parca nici sa isi bata joc asa de noi, dar mai ales de copiii nostri! E tare greu, dar mai greu e pt copii!

LEAVE A COMMENT

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.