6 metode prin care sa te asiguri ca ii oferi copilului cele mai bune fructe si legume

cum alegem cele mai bune fructe si legume pentru copii

Stim ca astia mici ai nostri mananca mai prost decat mancam noi la varsta lor. Fructele si legumele, in primul rand, nu mai sunt cele de acum doua, trei decenii. Continutul in minerale al solului a inregistrat un declin, prin urmare, la fel s-a intamplat cu tot ceea ce se se cultiva in acest sol, rezultand alimente de mai proasta calitate 

Nu mai vorbim de toxicitatea mediului si de poluare, care au crescut alarmant, plus pesticidele folosite din plin in agricultura. Pe lista fructelor şi legumelor care conţin cele mai mari cantităti de pesticide citeam ca se afla, conform unor studii recente,  merele, citricele, piersicile, strugurii, rosiile, ardeii, mazarea, spanacul si telina.

Cuvantul pesticid vine de la pestos, care in greaca inseamna “a omorî” si cid, care in latina inseamna tot a omorî. Lesne de inteles cat de daunator poate fi pentru organism consumul de pesticide, care este legat de apariţia cancerului, a bolilor nervoase si care are efecte asupra sistemului imunitar. Mai mult, substantele acestea se acumuleaza in tesutul gras din interiorul sau aproape de suprafata abdomenului si uite-asa ajungem sa ne plangem de burta.

Acum chit ca fructele si legumele nu mai sunt cele de altadata, ele raman esentiale pentru sanatatea organismului, indiferent de varsta. Important este sa le alegem cu cap si sa stim cum sa le consumam. Iata ce ar fi de facut in acest sens:

1. Evita fructele si legumele care arata impecabil

Oricat ti-ar face cu ochiul fructele si legumele mari si frumoase, ia in calcul ca pot fi modificate genetic sau crescute cu pesticide. Alege-le, mai degraba, pe cele fara aspect comercial, ba chiar cu mici gauri in frunze, semn ca insectele nu le-au ocolit, adica fie nu au fost crescute cu pesticide, fie cantitatea a fost mica. Daca e bun pentru viermisori, e bun si pentru noi.

2. Alege produse autohtone

Asta e una dintre principalele recomandari primite de la medicul copiilor mei, sa alegem, acolo unde este posibil, fructe si legume autohtone in locul celor venite de peste mari si tari. Sansele sunt mari ca produsele de import sa fie imbibate cu tot felul de substante chimice ca sa reziste transportului.

3. Alege calitatea in locul cantitatii

Stiu ca alimentele bio sunt mai scumpe si hrana sanatoasa, in general, implica niste costuri mai mari, dar bine ar fi sa alegem calitatea in locul cantitatii. Mai degraba mananc un mar bun sa-mi fac pofta si sa imi iau acolo niste vitamine, decat cinci mere pline de pesticide, care mai tare imi dau peste cap organismul.

Aici ar mai fi o discutie, cum pot fi sigur ca ceea ce cumpar e chiar bio? In primul rand, e important de retinut ca bio, organic si ecologic fac referire la acelasi lucru, adica la agricultura unde nu s-au folosit substante chimice de sinteza. “Bio” e utilizat cu precadere pentru alimente. In ceea ce priveste termenul “natural”, e mai mult o gaselnita de marketing, nu e o treaba reglementata prin lege, dar cumparatorul o poate sanctiona, alegand sa nu cumpere astfel de produse.

Atentie la eticheta, cautam 3 elemente obligatorii: 1. cuvantul ecologic/bio-biologic/organic; 2. dreptunghiul cu frunza stilizata cu stelute; 3. codul cu numarul de inregistrare al organismului de inspectie aprobat de statul membru. Daca le regasim pe toate, atunci sigur produsul este de incredere.

4. Cumpara din surse sigure

Imaginea batranei cu broboada care sta la poarta, cat e ziua de lunga, si vinde rosii din gradina ei, face ravagii. Cumpara oamenii intr-o veselie, fara sa se gandeasca cum de batranica asta, draga de ea, poate sa produca atatea rosii in gradina mica, din spatele casutei modeste. Nu ti-ar trece prin cap ca le ia si ea de la altii care produc pe banda rulanta si apoi ti le vinde ca si cum ar fi cele mai curate produse.

Din fericire, exista inca tarani care fac agricultura ca altadata si folosesc piatra vanata sau maceratul de urzica, nu substante fertilizante (azot, fosfor si potasiu) in exces. Rezulta legume si fructe autentice, nu Bio, pentru ca nu au certificarile necesare, dar sunt tot pe acolo. Poate reusesti sa gasesti astfel de tarani si sa te aprovizionezi de la ei. Adica oameni care nu au facut un business din asta, ci produc in cantitati mici, fara substante chimice de sinteza.

Altfel, cel mai sigur ramane sa cumparam din magazin, nu de la coltul strazii.

5. Pastreaza corespunzator fructele si legumele

Degeaba ai spalat temeinic merele si perele, daca le pui in fructiera peste bananele si portocalele cu coaja imbibata de substante chimice, ca fix chimicalele respective ajungi sa consumi.

6. Indeparteaza pesticidele de pe coaja! 2 metode eficiente!

Daca nu indepartezi coaja de pe legume si fructe, poti alege sa indepartezi pesticidele de pe ea, prin doua metode simple.

Se stie ca apa alcalina inlatura pesticidele de pe suprafata alimentelor si atunci fie avem un aparat care alcalinizeaza apa, fie folosim bicarbonatul de sodiu. Dizolvam o lingura de bicarbonat intr-un litru de apa, scufundam legumele si fructele acolo pret de cateva minute, apoi le spalam bine sub jetul de apa. Cine a incercat spune ca gustul e mult imbunatatit, aduce cu cel de altadata, din copilaria noastra.

Etapele dezvoltarii copiilor si suplimentele alimentare

Desi alimentatia ramane principala sursa de vitamine si minerale, cu fructele si legumele la loc de cinste, ea nu poate asigura intotdeauna nutrientii de care organismul are nevoie. Si aici intra in scena suplimentele, recomandate de specialisti pentru o dezvoltare armonioasa a copiilor nostri. Gama Minimartieni FUTURA, de exemplu, contine un complex de vitamine si minerale care acopera trei etape din dezvoltarea celor mici.

In primul rand, e perioada 1-3 ani, marcata printr-o crestere brusca a copiilor, deci apar nevoi mai mari de Calciu, Fier si Vitamine de tip K2 si D3 pentru o dezvoltare armonioasa.

Apoi avem perioada 3-6 ani, atunci cand procesul de crestere incetineste, iar copilul incepe sa mearga la gradinita. E momentul in care el are nevoie de vitamine precum C si D si de nutrienti cheie, care sa ii sustina sistemul imunitar si sa il protejeze de virusi si bacterii.

Urmeaza perioada 6-9 ani, cand cei mici incep scoala si au nevoie de o putere sporita de concentrare, deci ajuta Omega 3 si Beta-glucan. Gama Minimartieni FUTURA, de care va spuneam, e gandita sa ofere nutrientii specifici pentru fiecare dintre aceste perioade.

E important pentru copiii nostri, asadar, sa aiba o alimenatie bogata in fructe si legume, dar alese corespunzator, nu cele mai mari, mai frumoase, mai ieftine, mai de la coltul strazii sau mai de import. Iar acolo unde alimentatia nu poate satisface nevoile organismului, exista suplimentele de care, in cazul copiilor mei, nu ma feresc, dar nici nu abuzez. Si le dau si pe astea la recomandarea medicului. Dar atentie, a aceluiasi medic, pentru ca doi specialisti pot avea opinii diferite, asa ca aleg unul in care am incredere si merg pe mana lui pana la capat.

Articole pe aceeasi tema

4 Comments

  • Dragomir
    08/12/2018 at 12:12 am

    Uite că eu nu știam de soluția asta cu apă și bicarbonat pentru înlăturarea pesticidelor de pe fructe și legume. Chiar am să încerc pentru că este și o soluție ieftină. Cât despre treaba cu biologic- organic-ecologic, Am senzația că foarte multă lume se încrede în ce scrie mare pe etichetă și nu verifică Certificările.

    • ruxandra
      Ruxandra Luca
      09/12/2018 at 6:22 pm

      Dap, stiu de la medic faza asta cu bicarbonatul, e o treaba buna si testata. Cat despre eticheta, daca respecta cele mentionate mai sus, inseamna ca produsul chiar e bio. La natural era discutia, acolo e marketing si atat.

  • John
    11/12/2018 at 7:53 am

    Un articol foarte ok!

LEAVE A COMMENT

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.