Cum sa faci amuzanta invatarea celor mai serioase materii

Ruxandra Luca, Digitaliada

Scoala copilariei mele nu avea nimic amuzant in ea. Aproape toate orele decurgeau la fel: stateam incruntati, incercand sa pricepem din materia greoaie si traiam cu teama ca am putea fi scosi la tabla. Toata lumea stia ca la scoala mergi de nevoie, nu de placere. Faceam eforturi sa ne concentram, sa retinem ce ni se spune si chiar sa ne placa. Era asa de dificil! Si, inevitabil, mintea ne zbura altundeva.

Tehnologia shimba multe pentru copiii zilelor noastre. Utilizata cum trebuie, ea poate transforma invatarea celor mai dificile materii intr-un lucru placut. Cum Doamne iarta-ma sa fie matematica placuta, ai putea spune. Ei bine, da-le copiilor ceea ce isi doresc cel mai mult: tablete si jocuri. Si vezi cum se schimba situatia. Vorbim, desigur, de niste aplicatii si jocuri educative, care ii ajuta pe cei mici sa inteleaga mai usor si sa asimileze mai bine materia de la clasa.

Lucrurile acestea se intampla mai greu in mediul rural, din pricina lipsei conexiunii la Internet sau a echipamentelor functionale. Un studiu realizat de Fundatia Orange impreuna cu GFK a aratat ca, desi 90% dintre scolile din mediul rural au un laborator IT, doar jumatate dintre laboratoare sunt conectate la Internet. In doar 75% din scoli echipamentele sunt si functionale. De asemenea, studiul a relevat faptul ca, desi exista o infrastructura tehnologica functionala si o deschidere a profesorilor si a elevilor in ceea ce priveste educatia digitala, in prezent, nu exista materiale educative digitale care sa poata fi folosite de profesori la predare.

Pornind de aici, cei de la Fundatia Orange au gandit proiectul Digitaliada, prin care si-au propus sa schimbe lucurile in cateva scoli de masa din mediul rural si sa introduca metode moderne de predare, in completarea celor traditionale. A existat un concurs national, la care s-au inscris peste 80 de scoli, pentru ca in final sa fie alese 10 castigatoare. Criteriul principal de selectie a fost unul simplu: gradul de deschidere a participantilor spre a folosi educatia digitala.

Cele 10 scoli gimnaziale din mediul rural primesc un pachet complet pentru elevi si profesori: echiparea tehnologica a unui laborator, continut educational digital si materiale suport pentru Matematica si TIC (conform programei scolare), un catalog online (astfel incat parintii sa stie in permanenta ce fac cei mici la scoala), formare dedicata pentru profesori in utilizarea materialelor digitale la clasa, dar si suport permanent.

Ruxandra Luca, DigitaliadaZilele trecute, am primit invitatia Fundatiei Orange de a participa la evenimentul de lansare a programului Digitaliada. Totul s-a intamplat la Scoala gimnaziala nr. 1 din Poiana Marului, judetul Brasov. Nu le am eu cu tehnologia, dar cand aud de metode prin care invatarea poate deveni mai placuta, imi sclipesc ochii. Asa ca am acceptat cu bucurie sa ii insotesc.

Nici macar ora aproape imposibila la care s-a plecat din Bucuresti, 7.30, nu m-a dezarmat. Stiam ca Aris nu avea sa adorma inainte de 1, cum face de obicei cand ma asteapta o zi plina, iar eu aveam sa ma trezesc la 5. Fix asa a fost. M-am ridicat cu greu din pat, insa 2 cesti mari de cafea cu lapte mai tarziu, eram deja in autocarul cu destinatia Brasov. Am bagat un selfie la inceput de drum cu draga de Ioana, mamica blogger si partenera mea de drum si de distractie. Apoi, ne-am tinut de povesti pana la destinatie.Ruxandra Luca, Digitaliada

A plouat buna parte din drum. Si la Poiana Marului turna cu galeata, dar entuziasmul cu care am fost intampinati acolo ne-a facut sa uitam si de vreme, si de oboseala. De la directorul scolii, la profesorii de matematica, la elevi si pana la primar, toata lumea era prezenta, zambitoare si emotionata pentru lucrurile mari care li se intamplau. E o bucurie sa vezi ca astfel de schimbari sunt primite cu bratele deschise. Vorba aceea, poti sa vrei tu pana maine sa faci ceva bun, trebuie sa mai ai si cu cine. Iar cei de la Fundatia Orange chiar cred ca au ales foarte bine cu cine sa faca treaba in acest proiect. Ruxandra Luca, Digitaliada

Am mers direct in laboratorul scolii, proaspat echipat cu tablete, videoproiector si laptop. M-am gandit imediat ca, de acum, elevii nu se mai pot plange ca n-au voie cu tableta la scoala: ii asteapta acolo si chiar li se cere sa se joace pe ea.  Foarte tare treaba asta! Erau, de altfel, cativa copii, intr-o parte a incaperii, care butonau de zor la tablete. Ni s-a spus apoi ca jocurile si aplicatiile digitale sunt gandite pe diferite nivele, astfel incat fiecare poate lucra conform cunostintelor pe care le are in momentul respectiv si progresa in ritm propriu.Ruxandra Luca, Digitaliada

A urmat partea de discursuri, unde s-a pus accent pe legatura stransa dintre calitatea educatiei si aceea a rezultatelor. Liudmila Climoc, Chief Executive Officer Orange Romania considera ca investitia in educatie, sub orice forma, reprezinta o investitie in viitor.

Digitaliada este un exemplu de investitie in viitor, printr-un proiect ambitios si complex, cu o abordare 360 grade. Se adreseaza scolilor, se adreseaza profesorilor si se adreseaza elevilor, oferind tuturor resurse noi care, pe viitor, vor avea un impact pozitiv pe termen lung si vor contribui la o schimbare semnificativa in comunitate.” a mai adaugat Liudmila Climoc.Ruxandra Luca, Digitaliada

Dupa sesiunea de intrebari, jurnalistii prezenti au fost impartiti pe echipe si invitati la o demonstratie de folosire a tabletei in scop educativ, facuta chiar de elevi.

Nu stau prea bine la capitolul tehnologie, dupa cum spuneam, probabil n-as fi stiut sa fac nici jumatate din lucrurile pe care le făceau copiii aceia pe tableta. Dar sunt mama si ma pricep sa recunosc o fata incantata de copil. Exact asa erau micuții pe care i-am vazut, plini de entuziasm. Pe care mi l-au transmis si mie. Si fooooarte siguri pe ei si pe tot ceea ce ne prezentau. Probabil multi (daca nu toti) erau pentru prima data in fata camerelor de filmat si a aparatelor foto. Totusi, s-au descurcat excelent si au raspuns fara ezitare tuturor intrebarilor primite de la reprezentantii presei.Ruxandra Luca, Digitaliada

In timp ce copiii manuiau tabletele si ne aratau aplicatiile folosite, am observat ca matematica poate fi si colorata, si placuta si usoara. Ceea ce nu-i putin lucru, ca matematica pe care o stiam eu era din cale afara de grea, si nu m-ar fi facut vreodata sa zambesc. Daca invatarea pentru anumite materii devine mai placuta, atunci ar putea creste si interesul fata de scoala, in general. Bine ar fi ca entuziamsul copiilor pentru acest model de predare sa fie transmis mai departe si parintilor, care trebuie sa inteleaga cat de important este sa ii tina pe cei mici la scoala.Ruxandra Luca, Digitaliada

Am plecat cu o stare de bine din Poiana Marului. Oamenii acestia de la Fundatia Orange, impreuna cu ONG-urile implicate in proiect, nu se limiteaza la o simpla donatie. Taiem o panglica, ne pozam frumos si apoi mergem mai departe. Suportul oferit este unul permanent. Scolile vor primi vizite lunare pentru a le fi monitorizate progresele, pentru a li se clarifica eventualele nedumeriri aparute pe parcurs si pentru a li se mentine treaz entuziasmul cu care au plecat la drum.

Digitaliada este un program pilot care se va desfasura in anul scolar 2016-2017. Iar daca se dovedeste un succes, atunci va fi extins, fie prin marirea numarului de scoli, fie a numarului de materii. Mi-ar placea tare mult sa vad aceste jocuri si aplicatii educative extinse si la celelalte materii. Imi inchipui cat de placute ar putea deveni geografia, istoria, limbile straine invatate si sedimentate cu ajutorul tabletei.

Toate resursele digitale propuse in proiect vor fi disponibile gratuit publicului  larg pe platforma www.digitaliada.ro, care isi propune sa devina un hub de continut educational digital. Practic, oricine are ceva interesant de impartasit, care ar putea facilita predarea unei lectii, profesor sau elev, o va putea face prin intermediul acestei platforme.Ruxandra Luca, Digitaliada

Desigur, inainte de a pleca, eu si Ioana nu am ratat ocazia de a ne poza in ploaie, cu pelerinele super simpatice pe care le-am primit de la Orange. Ruxandra Luca, Digitaliada

Digitaliada se desfasoara cu sprijinul Directiei Generale de Invatamant Preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei Nationale si Cercearii Stiintifice si este implementat cu sprijinul ONG-urilor Asociatia Actori Europeni, Asociatia Cartea Daliei, Asociatia Societatea Online si Fundatia noi Orizonturi. Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile pe www.digitaliada.ro si pe www.fundatiaorange.ro.Ruxandra Luca, DigitaliadaRuxandra Luca, DigitaliadaRuxandra Luca, DigitaliadaRuxandra Luca, Digitaliada

5 comentarii pe “Cum sa faci amuzanta invatarea celor mai serioase materii

    • Ruxandra Luca spune:

      Atat timp cat face invatarea mai usoara, mai placuta, mai eficienta si creste interesul pentru matematica, informatica si scoala in general, nu vad care ar fi problema.

  1. Valentin S. spune:

    Pai si de acum stau cu tabletele la fiecare ora de matematica sau cum? Ideea e buna in esența si inițiativa de apreciat, doar ca n-am prins exact cum se vor întâmpla lucrurile.

    • Ruxandra Luca spune:

      Tabletele raman in laborator, acolo unde copiii vor merge periodic (la finalul anumitor ore sau la final de modul) pentru a intelege mai bine si fixa materia. Tablete sunt suficiente pentru toti elevii, iar aplicatiile vor putea fi descarcate pentru a fi folosite si pe tabletele de acasa. Pe care multi dintre elevi inteleg ca le au.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.