CUM SA GANDESTI CA SA REUSESTI IN CARIERA

Ruxandra Luca

Recent am participat la conferinta „Femei de cariera” organizata de Woman2Woman.ro. Evenimentul se anunta unul interesant, cu vorbitori din domenii diferite, care urmau sa le impartaseasca celor prezenti din experienta lor antreprenoriala sau din cea de specialist intr-un anumit domeniu. Din pacate, nu am putut sta decat la prima parte a evenimentului (ma astepta o filmare chiar in ziua respectiva), dar mi-a fost suficient cat sa aflu cateva tips&tricks pentru cei care isi doresc sa fie oameni de succes (adica cei mai multi dintre noi), sa iau notite si apoi sa le transform intr-o scurta postare care v-ar putea inspira (chiar daca evenimentul a fost gandit pentru femei, aceste lucruri sunt universal valabile).

Asadar, psihologul Gabriel Dinu si psihoterapeutul Irina Paraschiv de la PsihoSolutii ne-au vorbit despre cum sa gandesti sau, dimpotriva, cum sa NU gandesti, pentru a reusi in cariera. Am preferat sa nu interpretez informatia, ci sa v-o ofer si voua, mai jos, exact sub forma in care am primit-o.

Privind modul corect de gandire, putem vorbi de trei directii principale:

1. planificare- este important sa ne intrebam in permanenta ce am putea face pentru a reusi sa ajungem acolo unde ne dorim;

2. incredere in sine- sa cred ca pot face ceea ce mi-am propus;

3. motivatie- trebuie sa ma gandesc bine de ce as face acest lucru, iar motivatia e nevoie sa fie una puternica pentru a reusi;

Motivatia poate fi: intrinseca (vreau sa reusesc pentru a obtine satisfactii personale) sau extrinseca.

Motivatia mai poate fi: pozitiva (am diverse beneficii daca urc in cariera) sau negativa (mi se intampla lucruri negative daca nu reusesc sa indeplinesc ceea ce mi se cere, sa fiu performant la locul de munca, spre exemplu, primesc sanctiuni din partea sefului).

Haideti sa luam exemplul unei invingatoare, Simona Halep, numarul trei mondial in clasamentul WTA. Ea e reusit datorita unui amestec bine echilibrat intre perseverenta, motivatie, ideea ca „pot” si aceea ca „stiu cum se face”.

E clar, pentru a fi invingator, trebuie sa gandesti precum unul si aici avem doua idei centrale din mentalitatea unui invingator, pe care ar fi bine sa le retineti si sa le puneti in aplicare. Astfel, ca sa ai succes, motivatia principala trebuie sa fie:

1. aceea de a avea cat mai mult timp liber (pentru a face lucrurile care iti plac);

2. convingerea ca ai dreptul de a fi fericit si de a obtine ceea ce iti doresti!

Pe de alta parte, sa nu uitam ca perfectiunea e relativa: nu voi putea sa fac mereu totul perfect si, cu siguranta, nu ma va placea toata lumea. Adesea punem prea multa presiune pe noi si astfel eficienta scade: ne concentram doar pe ce s-ar intampla daca am esua si nu ne mai putem focusa pe ce avem cu adevarat de facut.

Teama constanta de esec ne este accentuata prin lamentare continua. Suntem incurajati sa facem tot posibilul pentru a ajunge acolo unde ne dorim, dar acest „trebuie sa fac asta sau cealalta” e de multe ori prea rigid (exemplu: daca nu reusesc, totul s-a terminat); ce-ar fi ca in schimb, sa dam dovada de mai multa flexibilitate si sa ne gandim la lucruri care ne ajuta sa ne mobilizam, nu care ne demoralizeaza (exemplu: daca reusesc, voi putea pleca in sfarsit in vacanta pe care o astept de atata timp).

Asadar, in clipa in care observam emotii prea puternice, e bine sa ne intrebam daca nu punem prea multa presiune pe noi. Lasandu-ne motivati de lucruri pozitive, acceptand ca nu exista perfectiune, gandind ca un invingator, avand incredere in noi si stiind exact unde vrem sa ajungem, cu siguranta vom reusi in cariera.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.