Multi parinti au dificultati in intelegerea celor mici si a atitudinii lor fata de invatare. Poate te-ai intrebat de multe ori DE CE nu-i place copilului tau sa invete. Doar ii asiguri toate conditiile, are biroul lui, carti, caiete, penar, liniste, caldura. El nu trebuie decat sa acumuleze cunostinte, sa fie stapan pe materia stufoasa care i se preda la scoala. Atat. Si totusi nu o face. Refuza, zice ca nu-i place, ca nu poate si tu iti storci creierii sa vezi unde ai gresit. Nu-ti gasesti vreo vina si-atunci tot la el, la asta mic al tau, trebuie sa fie raspunsul. Tragi si mai tare de el, sper ca intr-un final sa-si bage mintile in cap si sa puna mana pe carte.
Poate l-ai obligat sa faca lucruri care nu il atrag si pentru care nu se simte pregatit. L-ai dus si la inot, si la tenis, si la karate, si la franceza. Ti-a spus ca vrea pian, dar nu l-ai ascultat. Parca el stie ce vrea.
Poate ai pierdut din vedere faptul ca micutul tau primeste, proceseaza si retine mai usor informatia pe unele canale decat pe altele. Identificandu-le corect, vei putea face procesul de invatare placut si eficient. Doar asta ne dorim cu totii pentru copiii nostri, nu-i asa? Sa vrea sa invete, sa le vezi sclipirea in ochi, sa le trezesti interesul.
Este atat de important sa le oferim sansa unui start excelent pentru procesul lor de formare! Indrumat in directia corecta de mic, puiul tau are toate sansele sa se transforme intr-un adult fericit. Asa cum poate tu nu esti.
Cum te poti asigura ca ii indrumi corect pasii? Constientizand in primul rand ca inteligenta ca abilitate unica si generala este doar un mit. Copilul tau are cel putin 8 tipuri de inteligenta.
Teoria Inteligentelor Multiple a fost dezvoltata de dr. Howard Gardner, profesor in stiintele cognitiei la Harvard. Conform ei, exista 8 dimensiuni in caracterul copiilor nostri, care ii fac mai apti sa primeasca informatiile de la scoala pe un canal decat pe altul.
Toti suntem genii. Insa daca judecam un peste dupa abilitatea sa de a se urca in copaci, el va trai toata viata cu impresia ca nu este destept. (Albert Einstein)
Suntem diferiti si inteligenti in cel putin 8 feluri:
1.Inteligenta logico-matematica
Sunt copii care gandesc RATIONAL: le place sa experimenteze, sa puna intrebari, sa rezolve puzzle-uri si sa calculeze. Au nevoie de materiale cu care sa experimenteze, de resurse stiintifice pe care sa le poata manipula. Le place sa calatoreasca la planetarium si la muzee stiintifice.
Despre ei vom spune ca sunt inteligenti intr-o maniera logico-matematica.
2. Inteligenta verbal-lingvistica
Sunt copii care gandesc in CUVINTE. Lor le place sa citeasca, sa scrie, sa spuna povesti, sa joace jocuri de cuvinte. Au nevoie de carti, de instrumente de scris, vor hartie, vor sa tina jurnale, vor dialoguri, se simt excelent in discutii si dezbateri cu ceilalti copii.
3. Inteligenta interpersonala
Sunt copii carora le place sa gandeasca prin intermediul IDEILOR. Lor le place sa conduca, sa organizeze, sa relationeze, le place sa manipuleze chiar, le place sa medieze si sa petreaca. Adora prietenii, jocurile de grup, vor sa mearga la cat mai multe intalniri sociale, se bucura sa aiba profesori, mentori cu care sa discute, sa fie impreuna.
4. Inteligenta vizual-spatiala
Exista copii care gandesc in IMAGINI si POZE. Le place sa creeze, sa deseneze, sa vizualizeze, sa compuna. Ei au nevoie de arta, de Lego, de video-uri, de filme, de slide-uri, de jocuri care implica imaginatia, de carti ilustrate si de vizite la muzee de arta.
5. Inteligenta intrapersonala
Sunt copii care gandesc in relatie cu NEVOILE PROPRII, cu sentimentele, emotiile, dar si obiectivele proprii. Acestor copii le place sa stabileasca obiective, sa viseze, sa planifice. Au nevoie de locuri secrete, locuri intime, au nevoie de timp petrecut cu ei insisi si proiecte care sa fie rezolvate in ritm propriu. Au nevoie sa poata sa faca alegeri pe baza a ceea ce simt si traiesc.
6. Inteligenta corporal-kinestezica
Sunt copii carora le place sa gandeasca prin intermediul CORPULUI. Lor le place sa alerge, sa sara, sa atinga si sa gesticuleze. Au nevoie de jocuri de rol, de teatru, de miscare, vor sa construiasca singuri lucruri. Au nevoie sa faca sport si jocuri care implica invatarea prin experimente practice. Asta le place si ii motiveaza.
7.Inteligenta muzicala
Sunt copii care gandesc prin MUZICA: le place sa cante, sa fluiere, sa bata din picioare. Au nevoie de timp pentru a canta (acasa si la scoala). Vor sa participe la concerte, au nevoie de instrumente muzicale.
8.Inteligenta naturalista
Sunt copii care gandesc prin intermediul NATURII si a formelor naturale. Lor le place sa se joace cu animalele de companie, sa gradinareasca, sa creasca animale sau sa aiba grija de planeta. Le place sa faca diverse activitati in natura si au nevoie de instrumente adecvate pentru a o cerceta, precum binoclul sau lupa.
***
Sunt sigura ca ti-ai recunoscut copilul in cel putin unul din tipurile de inteligenta descrise mai sus si deja ai inceput sa deschizi ochii in multe privinte.
E bine sa constientizezi ca fiecare copil are propriile talente si abilitati innascute pentru anumite meserii.
Daca tu in primul rand, ca parinte, stii talentele si stilul de invatare predominant al copilului tau, poti transmite aceste informatii si cadrelor didactice. Toti ce implicati in formarea puiului de om ar trebui sa ii recunoasca unicitatea si insusirile diferite cu care contribuie in sala de clasa si cu care va contribui mai tarziu, in viata.
Dupa ce am aflat de Teoria Inteligentelor Multiple, am inteles de ce Albert al meu nu poate sta mai mult de 10 minute la birou pentru a-si face lectiile. De ce da mereu din picior, sau din cap, sau din mana stanga (in vreme ce dreapta e ocupata cu stiloul), de ce se urca pe scaun, de ce topaie imprejurul mesei la intervale regulate, de ce inventeaza cate o sete naprasnica sau o foame de lup numai pentru a se putea ridica de la birou si a alerga pana la bucatarie. El vrea miscare, vrea exercitii fizice, are nevoie de provocari in zona aceasta pentru a invata mai usor.
Obisnuiam sa ii reprosez: „Albert, nu poti sta locului o clipa! Chiar nu e posibil asa ceva!” Se intrista, lasa capul in jos, incerca din rasputeri, chiar il vedeam cum isi da silinta sa stea nemiscat si apoi observam cum mainile si picioarele incep sa se miste, parca fara el. Observam cum nu se mai poate concentra daca nu il las urgent sa dea o tura de hol sau sa topaie de cateva ori pe canapea. Mult timp i-am refuzat placera asta, recent insa, am inceput sa i-o incurajez. Dupa pauzele de miscare, timp de 10-15 minute ii este capul la ce era de facut, asa ca terminam tema in reprize.
Evaluarea acestui potential de invatare poate fi facuta momentan in centrele Fastrackids din Bucuresti si din tara. Daca doresti sa obtii mai multe informatii sau sa programezi o intalnire, poti suna direct la ei 0722 500 443.
Din punctul meu de vedere, ar fi deosebit de util sa introducem acest instrument de evaluare in toate scolile. Iar pe baza rezultatelor, copiii sa fie grupati, eventual, in clase unde predarea sa se faca prin metodele la care ei raspund cel mai bine. Desigur, e utopica treaba. Cel putin in viitorul apropiat. Asta nu inseamna ca mi-as dori mai putin sa o vad pusa in aplicare si sa-mi vad copiii cum invata cu drag si spor ceea ce inainte era greu de asimilat.